Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.

Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x

Rääkiseilipaatti

3b

Silakan ajoverkkopyynnissä käytettiin noin 8–9 metrin pituista rääkiseilipaattia, jonka leveys oli noin kolmasosa pituudesta. Rääkiseilipaatti on kolmimastoinen puuvene, jota tyynellä säällä saattoi myös soutaa. Rääkiseilipaatin malli vaihteli hieman alueittain, esimerkiksi luvialaisen rääkiseilipaatin purjeet olivat erimalliset kuin kuvan Ahlaisten paatin pienoismallissa.

Ensimmäiset moottorit tulivat Ahlaisten rannikolle 1910-luvulla, ja ne alkoivat yleistyä seuraavalla vuosikymmenellä. Purjetta käytettiin jonkin verran edelleen polttoaineen säästämiseksi, etenkin sotien aikaan. Hyvällä tuulella saattoivat moottoripaatit 1920-luvun alkupuolella vielä hävitä nopeudessa seilipaatille. Moottoripaattien nopeus oli tuolloin noin 5–6 solmua. Rääkimoottoripaatin moottoria suojaava konekoppi oli paatin peräpäässä, ja usein tällaisessa paatissa oli myös kajuutta keulassa. Paattimalli koki myös muita muutoksia kehittyessään rääkimoottoripaatiksi.

Lasikuituveneet tulivat markkinoille 1960-luvulla, ja hiljalleen alkoi rääkimoottoripaatinkin aika olla ohi.